Dlaczego mój samochód się trzęsie? (8 najczęstszych przyczyn i jak je usunąć)

Niewiele rzeczy może być bardziej irytujących niż drżenie samochodu podczas jazdy z większą prędkością, zwłaszcza na długich trasach.

Ale co może być przyczyną tych drgań i wibracji i czy trzeba natychmiast rozwiązać ten problem? Dowiedzmy się tego!

W tym artykule omówimy 8 najczęstszych przyczyn drżenia lub wibracji samochodu podczas jazdy. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, na które należy zwrócić uwagę.

Najczęstszą przyczyną drżenia lub wibracji samochodu podczas jazdy są uszkodzone lub niewyważone opony i obręcze. Przyczyną mogą być także uszkodzone tarcze hamulcowe, problemy z wałem napędowym lub uszkodzone łożyska kół.

Jak widać, potencjalnych przyczyn tego problemu może być wiele, ale nie wszystkie z nich. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn drżenia lub wibracji samochodu:

Spis treści pokaż 8 Przyczyny drżenia lub wibracji samochodu podczas jazdy 1. Uszkodzone opony lub felgi 2. Niewłaściwe wyważenie opon 3. Wadliwe tarcze hamulcowe 4. Problem z układem wspomagania kierownicy 5. Uszkodzenie osi przegubowej lub wału napędowego 6. Uszkodzone elementy układu kierowniczego 7. Luźne lub uszkodzone łożysko koła 8. Problemy z silnikiem

8 Przyczyny drżenia lub wibracji samochodu podczas jazdy

1. Uszkodzone opony lub felgi

Najczęstszym powodem drżenia samochodu są uszkodzone opony lub felgi. Problem ten może wynikać z wieku opony lub z mniejszego wypadku.

Opony trzeba wymieniać co jakiś czas, ponieważ są wykonane z gumy, która z wiekiem starzeje się i zaczyna pękać. Zużyte opony mogą powodować powstawanie pęcherzyków powietrza i nierówności na ich powierzchni, co z kolei może prowadzić do drgań samochodu.

Innym częstym problemem jest najechanie na krawężnik lub coś podobnego i uszkodzenie opony lub felgi.

Jeśli od jakiegoś czasu nie wymieniałeś opon lub wiesz, że miałeś mały wypadek na krawężniku - zdecydowanie nadszedł czas, aby dokonać dokładnych oględzin opon i felg.

2. Nieprawidłowe wyważenie opon

Inną powszechną przyczyną jest niewłaściwe wyważenie opon. Z czasem opony samochodowe tracą równowagę, co powoduje wibracje. Może to być spowodowane wiekiem opon lub poluzowaniem się ciężarków wyważających, zwłaszcza w przypadku ciężarków klejonych, co jest częste w przypadku obręczy aluminiowych.

Aby rozwiązać ten problem, należy oddać samochód do warsztatu w celu wyważenia opon. Procedura ta polega na dodaniu niewielkiej ilości ciężarków do każdego koła i jest wykonywana za pomocą maszyny.

Więcej informacji na temat całej procedury można znaleźć tutaj: 5 symptomów niewyważonych opon i koszt wyważania opon

3. Wadliwe wirniki hamulcowe

Niesprawne wirniki hamulcowe to kolejna rzecz, która może powodować drgania i wstrząsy podczas jazdy, ponieważ klocki hamulcowe zawsze lekko napierają na wirniki hamulcowe.

Jeśli samochód wibruje jeszcze bardziej po naciśnięciu pedału hamulca z niewielką siłą i jeśli odczuwalne są drgania kierownicy, problem najprawdopodobniej dotyczy przednich wirników hamulcowych.

Jeśli podczas hamowania odczuwalne są dodatkowe wibracje, ale nie pochodzą one z kierownicy, problem może dotyczyć zużytych tylnych wirników hamulcowych.

Klocki hamulcowe i wirniki z czasem zużywają się i wymagają wymiany. Wirniki hamulcowe w samochodzie należy wymieniać średnio co 70 000-90 000 mil.

Więcej informacji: 7 objawów złych tarcz hamulcowych i koszt wymiany.

4. Problem z układem wspomagania kierownicy

Sprawdź, czy samochód wibruje lub trzęsie się tylko podczas obracania kierownicą. Jeśli tak, to problem może dotyczyć układu wspomagania kierownicy.

Aby rozwiązać ten problem, należy sprawdzić, czy w układzie wspomagania kierownicy nie ma wycieków i czy poziom płynu wspomagania jest prawidłowy. Jeśli płyn wspomagania wygląda na czarny i zużyty, być może nadszedł czas na jego wymianę.

Sprawdź, czy podczas pracy silnika słychać odgłosy pracy pompy wspomagania układu kierowniczego - jeśli tak, może to oznaczać, że pompa jest uszkodzona.

5. Problem z osią przegubową lub wałem napędowym

Osie przegubowe lub wały napędowe przenoszą moc z przekładni na koła. Osie te muszą być dobrze wyważone, aby nie powodować drgań i wstrząsów podczas jazdy.

Jeśli którakolwiek z osi jest wygięta lub uszkodzona w wyniku ostrej jazdy lub po prostu zużycia, samochód zacznie się trząść. Intensywność drgań będzie się zwiększać wraz z przyspieszaniem samochodu, ale często można je odczuć także przy stałych prędkościach.

Wizualne sprawdzenie osi najczęściej nie daje żadnego rezultatu, ponieważ różnice są zbyt małe, aby można je było dostrzec wzrokiem. Jeśli jednak osie wyglądają na zardzewiałe lub mają inne uszkodzenia, może to być powód do podejrzeń, że nie są wyważone.

6. Uszkodzone elementy układu kierowniczego

Elementy układu kierowniczego odgrywają ważną rolę w prowadzeniu samochodu. Muszą być bardzo stabilne, bez jakichkolwiek luzów, w przeciwnym razie można zauważyć duże problemy z prowadzeniem samochodu.

Z czasem ulegają one zużyciu, co powoduje powstawanie luzów w tulejach i przegubach kulowych. To z kolei może spowodować nieprawidłową geometrię kół, a to z kolei może być przyczyną drgań podczas jazdy, ponieważ kąty pochylenia opon walczą ze sobą.

Podnieś koła samochodu i pocieraj kierownicą w lewo i w prawo. Nie powinieneś wyczuć żadnego luzu, a koła powinny być stabilne.

7. Luźne lub uszkodzone łożysko koła

Luźne lub zużyte łożyska kół i luźne elementy układu kierowniczego są ze sobą ściśle powiązane i mają podobne objawy. Łożyska kół są zamontowane na piaście kierownicy i umożliwiają swobodne obracanie się kół.

Jeśli łożyska te ulegną zużyciu, koło może swobodnie poruszać się z boku na bok przy dowolnej prędkości, powodując niepokojące wibracje.

Jeśli w samochodzie jest uszkodzone łożysko koła, często można usłyszeć wysoki hałas podczas jazdy z większą prędkością.

8. Problemy z silnikiem

Czasami problem nie leży w hamulcach lub kołach, lecz w silniku.

Jeśli Twój samochód zaczyna się trząść podczas jazdy ze stałą prędkością lub szarpać podczas przyspieszania, istnieje prawdopodobieństwo, że problem dotyczy silnika, a nie zawieszenia.

Może się to zdarzyć z powodu niewłaściwej mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku, co powoduje przerwanie zapłonu. Może się to również zdarzyć z powodu nieprawidłowego zapłonu spowodowanego zużyciem części zapłonowych. Jeśli jednak wystąpią problemy z silnikiem, na desce rozdzielczej pojawi się także kontrolka silnika.

Dlatego, jeśli zauważysz, że Twój samochód trzęsie się podczas jazdy, a jednocześnie na desce rozdzielczej świeci się kontrolka check engine - zdecydowanie nadszedł czas na odczytanie kodów usterek z jednostki sterującej silnika.

ZWIĄZANE: Samochód trzęsie się po zatrzymaniu lub na biegu jałowym - typowe przyczyny

Mateusz Dębski

Redakcja jarwik.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Doradzamy, jak odpowiednio dbać o lakier, karoserię oraz jak dobierać odpowiednie kosmetyki do auta.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.