Automatyczna skrzynia biegów nie przełącza się na trzeci bieg (przyczyny)

Podczas jazdy samochodem oczekujesz, że skrzynia biegów będzie płynnie przełączać biegi, ale nie zawsze tak jest. Jeśli wystąpi problem ze skrzynią biegów, może ona zacząć sprawiać kłopoty z przełączaniem biegów. Jeśli automatyczna skrzynia biegów nie przełącza się na trzeci bieg, może to oznaczać wiele problemów.

Problemy ze zmianą biegów w automatycznej skrzyni biegów często są związane z uszkodzeniem płynu przekładniowego. Jednak przyczyną problemów może być także uszkodzony przemiennik momentu obrotowego, wadliwy moduł PCM lub uszkodzona cewka zmiany biegów, która wymaga naprawy.

W tym artykule omówimy przyczyny, dla których automatyczna skrzynia biegów nie przełącza się z drugiego biegu. Przedstawiamy również kroki, jakie można podjąć w celu rozwiązania problemu.

Spis treści pokaż Przyczyny automatycznej skrzyni biegów, która nie przełącza się na 3. bieg 1. Zanieczyszczony płyn przekładniowy 2. Nieprawidłowe działanie cewki zmiany biegów 2. Zły przemiennik momentu obrotowego 4. Wadliwy PCM lub TCM Co robić, gdy automatyczna skrzynia biegów nie chce zmienić biegu? 1. Sprawdź płyn 2. Odczytaj kody usterek 3. Uzyskać pomoc

Przyczyny automatycznej skrzyni biegów, która nie przełącza się na 3. bieg

1. Zanieczyszczony płyn przekładniowy

Płyn przekładniowy jest potrzebny do smarowania kół zębatych i ruchomych części znajdujących się w środku. Działa on podobnie jak olej silnikowy, z tą różnicą, że jest przeznaczony specjalnie do skrzyni biegów. Gdy płyn przekładniowy się zestarzeje, zaczynają się w nim gromadzić zanieczyszczenia i okruchy.

Zużyty płyn przekładniowy znacznie utrudnia normalną zmianę biegów. Może on także trwale uszkodzić skrzynię biegów, jeśli nie zostanie niezwłocznie przepłukany i wymieniony. Sprawdź w instrukcji obsługi swojego pojazdu, jak często należy wymieniać płyn przekładniowy. Przestrzeganie tych zaleceń zapewni optymalną kondycję skrzyni biegów.

2. Nieprawidłowo działająca cewka zmiany biegów

Wewnątrz skrzyni biegów znajduje się kilka elektromagnesów zmiany biegów, które zmieniają biegi automatycznie, gdy zdecyduje o tym TCM. Awaria jednej z nich może spowodować problemy z przełączaniem biegów, a w przypadku 3. biegu jest to bardzo możliwe.

Do solenoidów zmiany biegów można się dostać najczęściej po wymontowaniu korpusu zaworu poprzez zdjęcie miski olejowej skrzyni biegów w samochodzie, ale w niektórych przypadkach trzeba całkowicie wymontować skrzynię biegów i rozebrać ją na części.

ZWIĄZANE: 7 objawów uszkodzonej cewki zmiany biegów

2. Zły konwerter momentu obrotowego

Przemiennik momentu obrotowego jest odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie skrzyni biegów z silnika. Zawiera on ważne elementy, takie jak stojan i turbina.

Każda z tych części konwertera momentu obrotowego może ulec awarii, co prowadzi do poślizgu skrzyni biegów. Może to również prowadzić do problemów ze zmianą biegu.

4. Wadliwy PCM lub TCM

Awaria PCM lub TCM powoduje pogorszenie osiągów skrzyni biegów. PCM lub TCM jest odpowiedzialny za sterowanie skrzynią biegów i działa jak mózg operacyjny.

Gdy PCM zaczyna szwankować, mogą wystąpić również inne objawy. Często zapala się kontrolka Check Engine i występują nieregularne zmiany przełożeń. Pojazd może nawet przejść w tryb awaryjny (Limp Mode) do czasu rozwiązania problemu.

Co robić, gdy automatyczna skrzynia biegów nie zmienia biegów?

1. Sprawdź płyn

Pierwszym krokiem w przypadku jakichkolwiek problemów z automatyczną skrzynią biegów jest sprawdzenie płynu. O ile pojazd nie ma uszczelnionej skrzyni biegów, można wyjąć bagnet i odczytać poziom płynu. Upewnij się, że wytarłeś go i włożyłeś z powrotem, aby uzyskać dokładniejszy odczyt. Jeśli poziom jest niski lub poniżej linii napełnienia, czas dolać trochę płynu.

Sprawdzając ilość płynu, należy również sprawdzić jego stan. Kolor płynu dostarcza wielu informacji o stanie przekładni. Jeśli płyn jest dobry, będzie miał kolor czerwono-różowy. Z wiekiem zaczyna przybierać kolor brązowy, co oznacza, że nadszedł czas na płukanie skrzyni biegów. Jeśli jednak płyn jest czarny lub ciemnobrązowy, ma zapach spalenizny lub zawiera wióry metalowe, może to oznaczać, że mamy do czynienia z poważniejszymi problemami.

RELATED: Schemat kolorów płynu przekładniowego (5 różnych kolorów)

2. Odczytaj kody usterek

Gdy w komputerach samochodu wystąpi usterka, ustawiany jest kod błędu. Kody te można odczytać i dowiedzieć się więcej o problemie za pomocą skanera OBDII.

W każdym pojeździe używane są inne kody, choć niektóre z nich są uniwersalne. Na przykład kod P0606 lub P0113 może pojawić się w przypadku problemu z modułem PCM. Niezależnie od tego, jaki kod zostanie wyświetlony, można przeprowadzić poszukiwania w Internecie i szybko znaleźć rozwiązanie problemu.

3. Skorzystaj z pomocy

Nawet jeśli jesteś doświadczonym mechanikiem, możesz napotkać problem, który Cię przerasta. Jeśli zobaczysz kod, który nie wiesz, jak rozwiązać, lub nie masz pewności, dlaczego skrzynia biegów działa, najlepiej skorzystać z pomocy fachowca.

W wielu przypadkach szybka pomoc może zapobiec poważniejszym problemom ze skrzynią biegów. Im dłużej nie rozwiążesz problemu, tym większe uszkodzenia mogą wystąpić w skrzyni biegów. Miejmy nadzieję, że problem jest związany z prostą poprawką, którą można szybko rozwiązać.

Bartosz Woźniak

Redakcja jarwik.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Doradzamy, jak odpowiednio dbać o lakier, karoserię oraz jak dobierać odpowiednie kosmetyki do auta.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.