Wskaźnik temperatury pozostaje włączony na zimnym powietrzu (przyczyny i sposób rozwiązania)

Czy masz problemy ze wskaźnikiem temperatury płynu chłodzącego, który świeci się na zimnym silniku, nawet jeśli silnik samochodu jest ciepły?

Jedną z najważniejszych rzeczy, które należy kontrolować w samochodzie, jest temperatura płynu chłodzącego, ponieważ przegrzanie silnika może spowodować straszne rzeczy.

W tym artykule porozmawiamy o wskaźniku temperatury płynu chłodzącego i o tym, co można zrobić, gdy pojawi się ten problem.

Jakie są przyczyny utrzymywania się zimnego wskaźnika temperatury w samochodzie?

Najczęstszą przyczyną zimnego wskaźnika temperatury jest uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego. Może to być również spowodowane złym podłączeniem przewodów między zespołem wskaźników a czujnikiem. W niektórych przypadkach może to być również zablokowany termostat, który powoduje, że silnik nie nagrzewa się prawidłowo.

Omówmy nieco bardziej szczegółowo różne przyczyny. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn, dla których wskaźnik temperatury pozostaje włączony na zimnym silniku.

Zawartość strony show 7 Przyczyny nieświecenia zimnego wskaźnika temperatury w samochodzie 1. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika 2. Uszkodzone przewody 3. Uszkodzony wskaźnik/grupka 4. Korozja w złączach wtykowych 5. Zły termostat 6. Powietrze w układzie chłodzenia 7. Uszkodzona jednostka sterująca silnika

7 Przyczyny utrzymywania się zimnej temperatury na wskaźniku temperatury samochodu

1. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika

Jak już wspomnieliśmy, najczęstszym problemem związanym z błędnym odczytem temperatury silnika jest sam czujnik temperatury płynu chłodzącego, który przesyła informacje do zestawu wskaźników.

Niektóre modele samochodów mają dwa czujniki temperatury, a inne jeden. Modele z jednym czujnikiem zazwyczaj wykorzystują zarówno temperaturę jednostki sterującej silnika, jak i ten sam czujnik dla wskaźnika.

Jeśli dany model samochodu ma dwa czujniki temperatury płynu chłodzącego, jeden jest wykorzystywany przez wskaźnik temperatury, a drugi przez jednostkę sterującą silnika.

Czujniki temperatury silnika są łatwe do zmierzenia za pomocą multimetru, ale trzeba znaleźć dla nich odpowiednie wartości. Więcej informacji na temat ich sprawdzania można często znaleźć w podręczniku naprawy.

Jeśli jednak zdecydujesz się na wymianę jednego z nich, powinieneś upewnić się, że wymienisz również czujnik podłączony do wskaźnika temperatury - jeśli masz dwa.

2. Uszkodzone przewody

Jeśli masz dwa czujniki temperatury w samochodzie i jeden oddzielny do wskaźnika, musisz sprawdzić przewody czujnika do wskaźnika lub zmierzyć omomierz czujnika ze złącza w klastrze.

Jeśli masz jeden czujnik dla obu, może to być albo problem z przewodami między czujnikiem a ECU (najbardziej prawdopodobne), albo problem z przewodami między wskaźnikiem a ECU. Sprawdź, czy między tymi elementami nie ma przerwanych przewodów.

Najlepszym sposobem znalezienia uszkodzonych przewodów jest zmierzenie multimetrem rezystancji ze wszystkich kierunków przewodów. Wymaga to jednak pewnej wiedzy z zakresu elektroniki samochodowej i być może trzeba będzie zlecić to mechanikowi.

Informacje na ten temat można także znaleźć w instrukcji naprawy. Sprawdź schemat elektryczny swojego samochodu, aby prawidłowo zmierzyć okablowanie.

3. Uszkodzony wskaźnik lub zespół wskaźników

Kolejnym problemem jest uszkodzony wskaźnik temperatury. Jednak w nowoczesnych samochodach większość wskaźników temperatury jest zintegrowana z zestawem wskaźników. W niektórych przypadkach można wymienić wskaźnik temperatury lub naprawić uszkodzone lutowania, jeśli takie występują.

W innych przypadkach konieczna może być wymiana zestawu wskaźników. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić samodzielnie, często możesz powierzyć naprawę zestawu wskaźników specjaliście.

Uszkodzony zestaw wskaźników nie jest jednak bardzo częstym problemem, a poza tym często są one dość drogie i po wymianie wymagają kodowania. Dlatego zaleca się sprawdzenie najpierw innych elementów, zanim podejmie się decyzję o wymianie zestawu wskaźników.

Jeśli masz trochę wiedzy, możesz także sprawdzić temperaturę wskaźnika temperatury za pomocą testera Ohma.

4. Korozja w złączach wtykowych

Korozja w złączach wtykowych jest również częstym problemem związanym z uszkodzonym wskaźnikiem temperatury. Oczyść i spryskaj środkiem do czyszczenia elektroniki złącze przy czujniku, złącze jednostki sterującej silnika i złącze klastra.

Jeśli pojawi się korozja, może to oznaczać problem z uszczelnieniami złączy i konieczne może być ich sprawdzenie w celu dokonania trwałej naprawy lub wymiany, aby uniknąć problemów w przyszłości.

5. Zły termostat

Termostat ogranicza przepływ płynu chłodniczego przez chłodnicę. Jeśli utknie on w pozycji szeroko otwartej, temperatura może nie osiągnąć optymalnej wartości.

Jeśli jednak jeździsz wystarczająco intensywnie, temperatura może nieco wzrosnąć w stosunku do wartości minimalnej. Jeśli temperatura na wskaźniku rośnie powoli, może to oznaczać problem z termostatem.

Więcej informacji na temat termostatów można znaleźć tutaj: Wadliwy termostat - objawy i przyczyny

6. Powietrze w układzie chłodzenia

Powietrze w układzie chłodzenia może również powodować, że wskaźnik temperatury pozostaje zimny, jeśli w miejscu, w którym znajduje się czujnik, znajduje się pęcherzyk powietrza. Może to być również często sygnalizowane wahaniami temperatury płynu chłodzącego na wskaźniku.

Jeśli podejrzewasz obecność powietrza w układzie chłodzenia, musisz odpowietrzyć układ chłodzenia za pomocą unikalnej techniki odpowietrzania. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zapoznaj się z naszym przewodnikiem: Odpowietrzanie płynu chłodzącego.

7. Uszkodzona jednostka sterująca silnika

Dotyczy to tylko sytuacji, gdy w samochodzie jest stosowany jeden czujnik temperatury z dwoma stykami.

W niektórych rzadkich przypadkach problemem może być jednostka sterująca silnika, jeśli informacje o temperaturze są najpierw odbierane przez ECM, który następnie przesyła dane do klastra.

W takim przypadku należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2 w jednostce sterującej silnika, aby sprawdzić, czy jednostka sterująca silnika odbiera informacje o temperaturze.

Jeśli odczyty temperatury znajdują się w sterowniku silnika, ale nie w klastrze, należy upewnić się, że korzystają one z tego samego czujnika. Jeśli tak jest, należy zmierzyć temperaturę na wyjściu jednostki sterującej silnika. W tym celu zalecam wykonanie tej czynności przez specjalistę od elektroniki samochodowej.

Nie chcesz wymieniać jednostki sterującej silnikiem, jeśli nie ma z nią problemu, ponieważ są one często kosztowne i wymagają kodowania.

Mateusz Dębski

Redakcja jarwik.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Doradzamy, jak odpowiednio dbać o lakier, karoserię oraz jak dobierać odpowiednie kosmetyki do auta.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.