Dlaczego silnik mojego samochodu spala olej? (i jak to naprawić)

Po wlaniu oleju do samochodu oczekujemy, że jego poziom pozostanie taki sam do następnej wymiany, ale nie zawsze tak jest. W niektórych przypadkach poziom oleju może nieoczekiwanie spaść. W takiej sytuacji należy się dowiedzieć, dlaczego samochód traci i spala olej.

W tym artykule omówimy, dlaczego poziom oleju może spadać i czy jest to normalne zjawisko występujące we wszystkich pojazdach. Wyjaśniamy także, co można zrobić, gdy zauważysz nadmierne zużycie oleju w swoim pojeździe.

Najczęstszą przyczyną dużego zużycia oleju w samochodzie są zużyte uszczelki. Przyczyną może być także zatkana wentylacja skrzyni korbowej, powodująca nadciśnienie wewnątrz silnika, co powoduje przedostawanie się oleju przez pierścienie tłokowe do komory spalania.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn nadmiernego zużycia oleju przez silnik samochodowy:

Spis treści pokaż 6 Przyczyny nadmiernego zużycia i spalania oleju 1. Zużyte uszczelki lub uszczelnienia 2. Zatkana wentylacja skrzyni korbowej 3. Słaba lub niewłaściwa jakość oleju 4. Uszkodzone pierścienie tłokowe 5. Wysokie ciśnienie oleju 6. Stary, wyeksploatowany silnik Czy spalanie oleju jest zjawiskiem normalnym? Jak naprawić nadmierne zużycie oleju

6 Przyczyny nadmiernego zużycia i spalania oleju

1. Zużyte uszczelki lub uszczelniacze

Jeśli samochód ma uszkodzone lub zużyte uszczelki wału korbowego lub uszczelkę pokrywy zaworów, może z niego wyciekać olej. W przypadku takiej usterki olej jest tracony podczas każdej jazdy, co powoduje konieczność uzupełniania poziomu oleju, aby utrzymać go na właściwym poziomie.

Jeśli zauważysz, że uszczelki lub uszczelnienia są zużyte, należy je natychmiast wymienić. W wielu przypadkach może to być dość tanie, ale pozwala uniknąć późniejszych kosztownych napraw silnika. Uszkodzone uszczelki prowadzą do zewnętrznego wycieku oleju, który często jest dość łatwy do zlokalizowania, jeśli pod samochodem po zaparkowaniu znajduje się kałuża oleju.

2. Zatkana wentylacja skrzyni korbowej

Zatkanie odpowietrzenia skrzyni korbowej lub zaworu PCV może spowodować nadciśnienie w skrzyni korbowej, które wypchnie olej z silnika przez uszczelki.

Aby to naprawić, należy zlokalizować przewody odpowietrzające skrzynię korbową oraz zawór PCV i upewnić się, że powietrze może swobodnie wydostawać się z silnika. Wentylacja skrzyni korbowej często ma kilka węży idących do silnika, dlatego ważne jest, aby sprawdzić wszystkie.

RELATED: 7 objawów nieprawidłowego działania zaworu PCV

3. Słaba lub niewłaściwa jakość oleju

Używanie odpowiedniego rodzaju oleju jest niezbędne dla dobrze działającego silnika. Przy wyborze oleju należy kierować się zaleceniami producenta.

Ponadto należy regularnie wymieniać olej. Gdy olej staje się stary i brudny, nie jest w stanie dłużej smarować metalowych elementów wewnątrz silnika. To nadmierne tarcie powoduje, że silnik zużywa więcej oleju.

Należy sprawdzić, jaki jest kolor oleju silnikowego. Powinien być brązowy lub o żółtym zabarwieniu. Jeśli jest czarny lub ciemnobrązowy, to znaczy, że zbyt długo zwlekano z wymianą oleju w silniku gazowym. Olej do silników wysokoprężnych czernieje bezpośrednio po wymianie. Z filtrem oleju, miską spustową, kluczem i nowym olejem można go wymienić w ciągu 20 minut.

4. Uszkodzone pierścienie tłokowe

Gdy pierścienie tłokowe ulegną uszkodzeniu lub zużyciu, olej może przedostać się do komory spalania. Prowadzi to nie tylko do spalania oleju, ale także do tworzenia się nagaru na cylindrach i pierścieniach tłokowych.

Można zauważyć, że poziom oleju zaczyna się obniżać. Jednak jedynym rozwiązaniem tego problemu jest wymiana pierścieni tłokowych.

POWIĄZANE: 4 Symptomy uszkodzonego pierścienia tłokowego

5. Wysokie ciśnienie oleju

Przy wysokim ciśnieniu oleju płyn przepływa przez silnik w nadmiarze. Gdy olej dostanie się do cylindrów, może dojść do jego spalenia.

Aby rozwiązać ten problem, należy dowiedzieć się, co jest przyczyną wysokiego ciśnienia oleju. Problem może być spowodowany usterką komputera centralnego lub zbyt dużą ilością oleju podczas ostatniego przeglądu.

6. Stary, wyeksploatowany silnik

W ciągu pierwszych pięciu lat eksploatacji silnika nic poważnego nie powinno się z nim dziać. W tych pierwszych latach olej nie powinien być nadmiernie zużywany i nie trzeba się zbytnio martwić o spalanie.

Po przejechaniu kolejnych kilometrów uszczelki i uszczelniacze zaczynają się psuć i niszczeć. Mogą zacząć się małe wycieki, a silnik będzie zużywał więcej oleju. Ponadto starsze silniki mogą mieć większe tolerancje, które umożliwiają przepływ oleju przez miejsca, które nie występują w nowszych modelach.

Czy spalanie oleju jest zjawiskiem normalnym?

Spalanie oleju jest tematem często poruszanym przez właścicieli samochodów, ale producenci rzadko podają informacje na ten temat. Z tego powodu to, co może być uważane za normalny stan dla jednego silnika, może być uważane za nadmierne w przypadku innego.

Na przykład BMW informuje kierowców, że niektóre silniki spalają około jednej kwarty oleju w ciągu tysiąca kilometrów. Z kolei GM twierdzi, że normalne zużycie to takie, które nie przekracza jednej kwarty w ciągu 2000 mil, o ile pojazd jest prawidłowo konserwowany i prowadzony.

Jeśli Twój silnik zużywa więcej niż jedną kwartę oleju pomiędzy wymianami, zdecydowanie należy się temu przyjrzeć.

Jak naprawić nadmierne zużycie oleju

Ogólnie rzecz biorąc, wielu przyczynom można zapobiec, po prostu konserwując pojazd i zwracając uwagę na wszelkie oznaki problemów. Należy również upewnić się, że używany jest olej odpowiedniego typu dla danego pojazdu. Sprawdź instrukcję obsługi, aby upewnić się, że masz olej o odpowiedniej lepkości.

W przypadku zauważenia wycieków należy je jak najszybciej naprawić. W wielu przypadkach wymiana uszczelki lub uszczelnienia nie kosztuje wiele, a może zaoszczędzić wielu kłopotów.

Gdy silnik zaczyna się starzeć, warto wymienić go na nowszy, zanim pojawią się problemy z silnikiem. Po porównaniu kosztów wymiany silnika z wydatkami na modernizację widać, że są one korzystne. Najlepiej jest sprzedać samochód, póki jest jeszcze coś wart, zwłaszcza jeśli pieniądze mają posłużyć jako zaliczka na zakup czegoś nowszego.

Karol Kępiński

Redakcja jarwik.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Doradzamy, jak odpowiednio dbać o lakier, karoserię oraz jak dobierać odpowiednie kosmetyki do auta.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.