6 Symptomy uszkodzonego wyłącznika zapłonu (i koszt wymiany)

Wyłącznik zapłonu jest bardzo ważną częścią pojazdu, ponieważ zasila dosłownie wszystkie urządzenia elektroniczne w samochodzie.

W związku z tym należy rozumieć, że każdy problem z tym małym elementem może spowodować ogromne problemy z samochodem.

Jest to bardzo sprytny element technologii, który musi być stale ulepszany i aktualizowany, aby zapewnić bezpieczeństwo pojazdu. Ale co się dzieje, gdy wyłącznik zapłonu ulegnie uszkodzeniu? Dowiedzmy się tego!

Najczęstszym objawem uszkodzenia wyłącznika zapłonu jest nieuruchamianie samochodu lub zgaśnięcie silnika podczas jazdy. Jeśli zauważysz migający zestaw wskaźników lub jeśli zapłon pozostaje włączony po wyjęciu kluczyka, jest to również wyraźny znak, że stacyjka jest uszkodzona.

Są to najczęstsze objawy uszkodzenia wyłącznika zapłonu. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego wyłącznika zapłonu:

Spis treści Pokaż Objawy uszkodzonego wyłącznika zapłonu 1. Samochód nie rusza 2. Samochód zatrzymuje się podczas jazdy 3. Mrugająca deska rozdzielcza lub inne akcesoria 4. Zapłon jest stale włączony 5. Kluczyk nie włącza zapłonu 6. Kluczyk nie przekręca się Działanie wyłącznika zapłonu Położenie wyłącznika zapłonu Koszt wymiany wyłącznika zapłonu

Symptomy uszkodzonego wyłącznika zapłonu

1. Samochód nie rusza

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce powinny nastąpić dwa etapy. W pierwszym etapie zapłon powinien się włączyć. Gdy przekręcisz kluczyk nieco dalej, zapłon powinien być nadal włączony, ale wyłącznik zapłonu powinien również wysłać sygnał do rozrusznika, aby się obrócił.

Wewnątrz wyłącznika zapłonu znajduje się część elektryczna, która łączy obwody elektryczne po przekręceniu kluczyka. Jeśli ta mała część jest zużyta, może mieć z tym problemy, a jeśli zabraknie któregoś z tych dwóch etapów, samochód w ogóle nie ruszy.

Może to spowodować, że rozrusznik będzie obracał silnikiem bez jego odpalania lub że rozrusznik całkowicie padnie.

2. Samochód zatrzymuje się podczas jazdy

W tym przypadku obowiązuje ta sama zasada, co poprzednio - jeśli w stacyjce jest złe połączenie, może to spowodować wyłączenie zapłonu, gdy nie powinien.

Może to spowodować nagłe wyłączenie się samochodu podczas jazdy. Aby to zdiagnozować, najłatwiej jest spojrzeć na deskę rozdzielczą. Jeśli wraz z silnikiem samochodu gasną wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że coś jest nie tak z wyłącznikiem zapłonu.

3. Mrugająca deska rozdzielcza lub inne akcesoria

Innym problemem, który można zauważyć, jest mruganie lub sporadyczne włączanie i wyłączanie się lampek na desce rozdzielczej lub innych akcesoriów elektrycznych w samochodzie.

Oznacza to, że płytka połączeniowa wyłącznika zapłonu jest uszkodzona, co może być spowodowane korozją lub zużyciem. Najczęściej jest to problem, którego nie da się naprawić i trzeba wymienić wyłącznik zapłonu. Na szczęście często można wymienić wyłącznik zapłonu zamiast całego zamka zapłonu.

4. Zapłon jest stale włączony

Jeśli jechałeś samochodem i zamierzałeś go wyłączyć, ale ku Twojemu zaskoczeniu, po wyłączeniu zapłonu i wyjęciu kluczyka, samochód nadal działał - przyczyną tego stanu rzeczy jest uszkodzony wyłącznik zapłonu.

Nie jest to zbyt częste zjawisko, ale na pewno może się zdarzyć. Jeżeli immobilizer zostanie raz odblokowany - nie musi rozpoznawać kluczyka aż do ponownego uruchomienia samochodu, dlatego samochód będzie działał prawidłowo bez kluczyków w stacyjce.

5. Kluczyk nie włącza zapłonu

Być może kluczyk można włożyć do stacyjki i przekręcić, ale stacyjka nadal nie włącza się. O ile akumulator pojazdu jest wystarczająco naładowany, może to wskazywać na uszkodzenie wyłącznika zapłonu.

Niektóre wyłączniki zapłonu umożliwiają wymianę modułu elektrycznego znajdującego się z tyłu bębenka kluczyka niezależnie od samego bębenka. Częściej jednak cała stacyjka jest sprzedawana jako kompletny zespół.

6. Kluczyk nie przekręca się

Jest to częsta usterka w kluczykach, których ostrze ma bardziej cylindryczny kształt. Z czasem nacięcia i rowki zaokrąglają się i stają się gładkie. Uniemożliwia to kluczowi przesuwanie różnych trzpieni wewnątrz bębenka do właściwych pozycji.

Jeśli kołki nie zostaną przesunięte na swoje miejsce, klucz nie będzie się obracał. Jest to usterka, która często stopniowo się pogłębia, dlatego należy jak najszybciej wymienić grot kluczyka, jeśli zauważysz, że jest zaokrąglony.

Działanie wyłącznika zapłonu

Wyłącznik zapłonu składa się z dwóch głównych elementów. Jest to część mechaniczna i elektroniczna.

Część mechaniczna wyłącznika zapłonu to bębenek kluczyka (oczywiście nie dotyczy to systemu bezkluczykowego rozruchu). Bębenek klucza działa w taki sam sposób, jak każdy inny bębenek klucza w zamku. W rowkach i nacięciach na ostrzu klucza umieszcza się szereg kołków. Po włożeniu klucza i wciśnięciu wszystkich kołków klucz może włączyć zapłon.

Części elektryczne zawierają pewne obwody elektryczne, które łączą się po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Na przykład, gdy zapłon jest włączony, łączy dwa złącza, które następnie przesyłają zasilanie do przekaźnika zapłonu, który uruchamia większość podzespołów pojazdu.

Położenie wyłącznika zapłonu

Wyłącznik zapłonu znajduje się zwykle z tyłu wkładki zamka zapłonu, gdzie wkłada się kluczyk samochodowy.

Aby dostać się do wyłącznika zapłonu, często trzeba zdjąć wszystkie osłony wokół kierownicy i zdemontować cały cylinderek zamka zapłonu.

W niektórych modelach samochodów można wyjąć wyłącznik zapłonu z cylindra zapłonu - czasami jednak jest to część zintegrowana.

Koszt wymiany wyłącznika zapłonu

Średni koszt wymiany wyłącznika zapłonu wynosi od 120 do 250 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Wymiana wyłącznika zapłonu kosztuje od 20 do 50 dolarów, a robocizna od 100 do 200 dolarów.

Jeśli masz trochę starszy model samochodu, najprawdopodobniej trzeba wymienić samą stacyjkę, a w tym przypadku można się spodziewać kosztu od 20 do 50 dolarów za stacyjkę.

W niektórych modelach samochodów trzeba wymienić cały bębenek stacyjki, co sprawia, że procedura jest znacznie droższa.

Niestety, ponieważ dana część jest zwykle dostępna tylko u producenta pojazdu, a kodowanie musi być wykonane przez specjalistę, koszt takiej naprawy często przekracza 1000 USD.

Mateusz Dębski

Redakcja jarwik.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Doradzamy, jak odpowiednio dbać o lakier, karoserię oraz jak dobierać odpowiednie kosmetyki do auta.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.